Fortsätt till huvudinnehåll

Aktieköp: Funcom

Sålde Funcom i Mars då jag trodde att aktien skulle gå kräftgång fram till release. Tyvärr hade jag fel och aktien steg från NOK 15.67, där jag sålde, till NOK 22-23. Igår den 7:e Maj, dagen innan släppet av Conan Exiles så gick aktien ner 8% som mest. Detta i samband med att alla nya recensioner (1000 av 15000) på steam hyllar spelet och hur långt det har kommit från sin tid i Early Access. Jag passade därför på att köpa 900 aktier till en aktiekurs på NOK 20.4. Bolaget utgör endast 4% av portföljen. I samband med lanseringen idag så steg aktien 10% på nyheten att bolaget har sålt 1 miljon exemplar av spelet under Early Access och jag valde att behålla hela innehavet. Försäljningssiffran innehåller bara försäljningar genom Steam samt till Xbox. Spelet släpps till PS4 idag.  Då kvaliteten på spelet har ökat markant så tror jag det kommer sälja bra givet att det är en riktigt populär genre. Konkurrerande spel som Ark, The Forest, Rust, Subnautica och 7 days to die har sålt

Kvartalsrapport Q1-2018: Hennes & Mauritz


Idag rapporterade H&M resultatet för Q1-2018. Som aktieägare i H&M är man numera van vid dystra rapportdagar och dagens rapport var inget undantag. Som tur var så låg jag bara viktad till tre fjärdedelar så jag hade en del utrymme att köpa mer aktier. Det är numera större rea på aktien än i H&M:s butiker och det säger en hel del.

Det var allmänt känt att rapporten skulle bli dålig efter att försäljningssiffrorna för kvartalet offentliggjordes. Marknaden hoppades väl in i det sista på att H&M hade fått rörelsekostnaderna under kontroll eller att bruttomarginalen skulle bli bättre än vad som kommunicerades under kapitalmarknadsdagen. Men så blev det inte och rapporten var enkelt uttryckt, kass. Resultatet minskade med 45%.


Då rörelsekostnaderna är relativt konstanta över ett år och då omsättningen är lägst i första kvartalet är det just det kvartal som är känsligast när det kommer till försämrade marginaler. Detta i samband med låga bruttomarginaler på grund av ett växande varulager ledde till ett väldigt dåligt kvartal. Sista raden minskade med 60% mot samma period förra året trots att omsättning låg på plus/minus noll. Ljuspunkten som alla hoppades på var ett minskat varulager till följd av alla realisationer, men även på denna punkt var rapporten en besvikelse då varulagret uppgick till 34 959 miljoner kronor, en ökning med 7% jämfört med varulagret från Q1-2017 (32 692). Varulagret har alltså ökat trots realisationen. Detta är riktigt dåligt. Detta då like-for-like försäljningen konstant förfallit.

Vädret vill jag knappt kommentera här på bloggen då det måste vara den mest uttjatade och löjliga ursäkten någonsin. Dollarkursen borde har lett till en medvind men trots detta så var resultatet dåligt. Realisationen väntas fortsätta då varulagret inte har minskat i den utsträckning som behövs och därmed blir nog inte nästa kvartalsrapport någon rolig läsning den heller. Trots allt detta köpte jag några fler aktier idag. Då kan man fråga sig varför i hela världen jag gjorde det.

För att ta av mig permabjörnhatten så tänkte jag belysa några saker som var positiva med rapporten.
  • Online växte med 20%
  • Lanseringen av basmärket H&M på T-mall har överträffat förväntningarna. De har inte kannibaliserat på kunder från deras egna e-butik enligt uttalanden under konferenssamtalet.
  • Balansräkningen är stark och H&M har en nettokassa.
För att eliminera ett problem måste man först inse och identifiera rotorsaken till problemet. Då jag tycker att det låter som att H&M har insett att de har ett problem och att de har identifierat vad problemet är så tror jag på att de kan vända trenden. Visst ser trenden negativ ut men det vore ignorant att tro att detta fortsätter till och med att marginalen är noll. Någon gång stabiliserar det sig eller vänder det. Det måste förstås vända för att detta skall bli en bra investering.

Från kapitalmarknadsdagen framkom det att nya varumärkena går bra och att de växer med 20% i genomsnitt per år. Online växer och i genomsnitt med 20%. Nya marknader går bra och nya butiker på befintliga marknader går bra. Allt går bra förutom de gamla butikerna. Som tyvärr är majoriteten av butikerna och därmed utgör majoriteten av omsättningen.

De problem H&M har är att kunderbjudandet varit dåligt i många butiker till följd av deras supply chain. De måste bli mer snabbfotade för att kunna anpassa kunderbjudandet utefter de varierande kundbehoven. Dessutom måste kundupplevelsen bli bättre i butikerna.

För att lösa problemen med kunderbjudandet så ska man satsa mycket pengar på deras logistikkedja. Automatiserade robotlager och mer närliggande fabriker, också kallat proximity sourcing ska till stor del åtgärda logistik problemen enligt bolaget. RFID chip ska också göra inventarierna i butikerna synligare. Både för H&M och för slutkunden.

Inredningen och prydligheten i butikerna ska förbättras. Bort ska reasnurran med 300 t-shirtar. Dessa säljer man istället i dedikerade outletbutiker. Många butiker ska få en H&M-home hörna för att mersälja och för att göra butiken trevligare. Sist men inte minst ska man introducera caféer i flertalet butiker.

Marknaden verkar endast kunna extrapolera utifrån dagens data och verkar bara komma fram till att vinstmarginalen bara skall fortsätta sjunka. Det är aldrig en god idé att köra bil genom att titta i backspegeln. Miljonkronorsfrågan är vad den uthålliga vinstmarginalen hamnar på när H&M är klar med sina satsningar. Det är inget fel på varumärket eller kläderna. De säljer fortfarande. Bara att de måste reas ut. Så det landar i slutändan på att H&M måste höja sina marginaler genom att förbättra sitt kunderbjudande. Tittar man på den största konkurrenten Inditex så ser man att deras vinstmarginal har legat på mellan 12-16%. Detta är nivåer som H&M också har legat på men de två senaste åren så har vinstmarginalen gått ner till ensiffriga nivåer. I skrivande stund är vinstmarginalen cirka 8%. Tror man att ovanstående åtgärder kommer att lösa H&M:s enda problem (Inte ett litet problem) så borde vinstmarginalen leta sig uppåt. Dessutom kostnader för investeringar att minska i framtiden.


Räknar man på att omsättningstillväxten är noll och att H&M 2019-2020 kan återgå till en vinstmarginal i botten av intervallet på 12% så hamnar årsvinsten på cirka 24 miljarder kronor. Det innebär att H&M skulle handlas till ett P/E-tal på 8.3 samtidigt som vinsttillväxten i runda slängar skulle vara närmare 30-40% då jämförelsetalen är låga.

En vinstmarginal på 12% är nog svårt att föreställa sig idag men man inser rätt snabbt att investeringen ser rätt bra ut med en vinstmarginal på 10% också. Tycker därför man har en rätt bra margin-of-safety på dessa nivåer. Detta kan ta väldigt lång tid innan det infrias, men väntevärdet är rätt bra när man får 7-8% i direktavkastning. Går ínvesteringen rätt så kan totalavkastningen bli riktigt god. Min bedömning är att nedsidan inte är så jättestor om man håller aktien i 2-3 år samtidigt som man tar del av utdelningen. Visst kan aktien fortsätta att gå ner men jag tror inte börsvärdet kommer att gå ner särskilt mycket från dagens nedtryckta nivåer.

Att pappa Persson köper aktier för att stötta grabben är sedan gammalt. Men nu har två chefer också köpt aktier. Nu senast köpte en varumärkeschef aktier för 6 miljoner kronor.

Kom ihåg, för att få extraordinära resultat kräver att man gör extraordinära saker. Att leka följa John med aktieanalytiker och Twittrare kommer inte leda till någonting extraordinärt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Spreadsheet för aktieanalyser

Har skapat ett spreadsheet för att automatisera så mycket som möjligt av mina aktieanalyser. Genom att fylla i information ifrån finansiella rapporter så räknas flera nyckeltal ut automatiskt och if-satser jämför värdet av nyckeltalen mot Grahams krav och returnerar ett "JA" eller "NEJ". Om du mot förmodan inte vet vilka kriterier jag pratar om eller om du vill lära dig mer om dem så kan du läsa det här . Det går väldigt fort att hitta den finansiella datan i bolagens balansräkningar så en analys går ganska snabbt att göra. Har skapat ett exempel där jag använde Hennes & Maurtiz (HM B) som referens. Har även lagt till formler för ROC (Return on Capital) och EY (Earnings Yield). Kommer göra en analys av H&M baserat på detta spreadsheetet framöver. För dom som är intresserade av kolla på ingående formler så finns det att se här: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1FlXZtffx-tOCgEpPC-G9wR209LFAW7n2PogexIVHP70/edit?usp=sharing Kom gärna med feedba

Kvartalsrapport Q1-2018: Apple

Apple rapporterade resultatet för det andra kvartalet den första Maj (Brutet räkenskapsår) och resultatet var imponerande. Det är otroligt hur bolaget kan växa så snabbt trots sin storlek och varje år är det samma visa. Analytikerna säger att iPhones säljer dåligt och att de tappar marknadsandelar i Asien. Som vanligt så motbevisades de av världens största bolag. Några av höjdpunkterna från rapporten. Omsättningen uppgick till USD 61.1 miljarder, en ökning med 16%. Vinst per aktie uppgick till USD 2.73, en ökning med 30%. 52.2 miljoner iPhones sålda. iPhone X var den mest sålda telefonen varje vecka under kvartalet. Omsättningen från "Services" ökade med 31%. Omsättningen från "Other Products" ökade med 38%. Omsättningen i Kina och Japan växte med 20%. USD 100 miljarder i aktieåterköp (11.5% av utstående aktierna). 100 miljoner nya services användare. Högre ASP på grund av en större mix av premiumtelefonen iPhone X. Men det som var imponerar så stort

LeoVegas: Försöker tämja lejonet

Bra lägen kommer sällan och detta känns som ett riktigt bra läge. Får samma känsla som när Catena Media gick ner till runt 70 kronor och även då passade jag på att öka i ett bolag som jag tyckte var oförtjänt billigt. Anledningen till varför LeoVegas börsvärde har sjunkit så mycket är oklart, det kan bero på att Handelsbanken plötsligt insett att Sverige skall reglera spelbranschen. De sänkte därmed riktkursen på LeoVegas. Det komiska är dock att deras riktkurs sänktes från 119 till 102 kronor per aktie. Så det bör inte vara anledningen till kursfallet. Men vem vet, många småsparare kanske bara läste första stycket. LeoVegas är den snabbast växande speloperatören utav de större aktörerna. De är extremt duktiga på att konvertera marknadsföringskostnader till FDC (Deponerade kunder) och deras plattform är inte anpassad för mobilt användande utan den är utvecklad för detta från grunden. Mobilt spelande växer snabbare än spelmarknaden som helhet. Som många redan har påpekat så ser